czwartek, 24 sierpnia 2017

Ustępowanie miejsca starszym (1997-obecnie). Recenzja

Ustępowanie miejsca starszym jest to czynność polegająca na poświęceniu swojego miejsca siedzącego w środku komunikacji miejskiej, na rzecz osoby zaawansowanej wiekowo.

Nie jestem w stanie wskazać dokładnej daty rozpoczęcia świadczenia przeze mnie tej usługi. Przyjąłem więc zań rok rozpoczęcia swojej edukacji, gdyż często takie wzorce są nam wykładne właśnie w tym okresie życia.

Odstąpienie swojego siedziska może dostarczać zarówno wrażeń pozytywnych, jak i negatywnych. Te pierwsze są oczywiste, gdy np. schorowana staruszka nam serdecznie dziękuje. Co innego gdy propozycja wymiany pozycji spotyka się z odmową. 


W 2014 roku aktor Keanu Reeves
dał się poznać jako jeden z wykonujących
ustępowanie miejsca w nowojorskim metrze
Takie sytuacje będą się zdarzały, a jako tłumaczenie spotkamy się z „ja tylko dwa przystanki”, bądź „nie jestem jeszcze taka stara, hehe”. 

Moja opinia? Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby. Dostajesz miejsce? Zajmij je i podziękuj.

Najgorsze co może się wydarzyć to gdy życzliwy młodzieniec ustępuje miejsca, a osoba potencjalny odbiorca nieprzyjmuje swoistego „prezentu”. Wtedy spotykamy się z niezręczną sytuacją, w której siedzenie pozostaje niezajęte przez kilka przystanków, dopóki nie wsiądzie nowy pasażer, nieświadomy ledwie co zaistaniałego zgrzytu.

Drugim niezręcznym przypadkiem jest sytuacja gdy jedziemy z osobą towarzyszącą, a do pojazdu wsiada potencjalny obiekt naszej ogłady. Pojawia się pytanie czy należy zachować należytą rycerskość i ustąpić miejsca potrzebującej osobie, skazując jednocześnie naszego współpasażera na jej towarzystwo? Jest to nielada problem dlatego uważam, że standardem powinno być konsultowanie tego typu sytuacji przed wspólną podróżą.

Podsumowując, ustępowanie starszym miejsca jest zaawansowaną procedurą naszej cywilizacji.  Zdumiewa mnie nieco, że  Unia Europejska jeszcze nie uregulowała tej kwestii. Chyba, że o czymś nie wiem?

OCENA: 2/5

ATANAZY WOJDAK

PS. Są jeszcze kobiety w ciąży, ale to jest temat na osobny tekst.

3 komentarze: